ЦИЉЕВИ ОБРАЗОВАЊА И ВАСПИТАЊА ЗА ГИМНАЗИЈУ ЗА УЧЕНИКЕ СА ПОСЕБНИМ СПОСОБНОСТИМА ЗАРАЧУНАРСТВО И ИНФОРМАТИКУ
Циљ образовања и васпитања за гимназију за ученике са посебним способностима за рачунарство и информатику је да се путем стицања функционалних знања, овладавања вештинама, формирања ставова и вредности, у оквиру предвиђених наставних предмета, обезбеди:
пун интелектуални, емоционални, социјални, морални и физички развој ученика у складу са њиховим способностима, потребама, интересовањима;
стицање знања, овладавање вештинама и формирање вредносних ставова који доприносе развоју информатичке писмености неопходне за даље школовање, живот и рад у савременом друштву;
унапређивање језичке, уметничке, културне, научне, техничке и математичке писмености, што је неопходно за наставак образовања и професионални развој;
подршка развоју међупредметних компетенција.
Међупредметне компетенције обезбеђују ученицима успешно сналажење у свакодневном животу и раду. Оне су резултат великог броја активности које се остварују у свим наставним предметима и током целокупног гимназијског школовања. За њихов развој важни су не само садржаји већ и методе којима се оне проучавају – требало би да доминирају истраживачке и интерактивне методе, рефлексија, критичко мишљење, кооперативно учење и друге методе које јачају учешће ученика у образовно-васпитном процесу.
Компетенција комуникације на српском (или матерњем) језику
Ученик је у стању да разуме, користи и критички размишља о идејама, чињеницама, осећањима и ставовима које изражавају други на српском (матерњем) језику у усменом и писаном облику. У стању је да изрази и тумачи сопствене мисли, ставове, осећања у усменом и писаном облику на српском (матерњем) језику.
Ученик користи српски (матерњи) језик да би учествовао у различитим друштвеним и културним ситуацијама на примерен, конструктиван и креативан начин.
Компетенција комуникације на страном језику
Ученик је у стању да разуме, користи и критички размишља о идејама, чињеницама, осећањима и ставовима које изражавају други на страном језику у усменом и писаном облику. У стању је да изрази и тумачи сопствене мисли, ставове, осећања у усменом и писаном облику на страном језику. Ученик користи страни језик да би учествовао у различитим друштвеним и културним ситуацијама на примерен, конструктиван и креативан начин.
Информатичка компетенција
Ученик компетентно и критички користи технологије информационог друштва у разноврсним ситуацијама и активностима да би остварио личне циљеве и активности, конструктивно и промишљено учествовао у животу заједнице. На адекватан начин користи предности рачунара и друштвених мрежа у удруживању са другима и покретању акција чији је циљ ширење корисних информација или пружање помоћи и подршке онима којима је то потребно, градећи при томе правилне ставове према коришћењу рачунара, без злоупотребе и претеривања које угрожава физичко и ментално здравље.
Математичка компетенција
Ученик је у стању да користи, опише и објасни математичке појмове и процедуре, предвиди појаве, доноси математички засноване одлуке и решава проблеме у различитим ситуацијама. Ученик може да идентификује и разуме улогу коју математика има у савременом животу и активно, конструктивно и критички учествује у животу заједнице и доприноси њеном развоју.
Научно-технолошка компетенција
Ученик је у стању да користи и примењује знање и научне методе при препознавању научних проблема, формулише научна објашњења појава и изводи на чињеницама засноване закључке о научно релевантним питањима. Ученик разуме науку као најзначајнији облик људског сазнања и делатности за развој друштва, поседује свест о начинима на који наука и технологија обликују живот у савременом друштву и разуме колико је важно имати одговоран однос према употреби научних достигнућа за данашње и будуће генерације.
Компетенција за решавање проблема
Ученик је у стању да препозна, разуме и реши проблемске ситуације у којима решење није видљиво на први поглед, користећи знања и вештине стечене из различитих предмета. Решавање проблема подразумева и спремност ученика да се ангажује и конструктивно и промишљено допринесе решавању проблема са којима се суочава заједница којој припада.
Компетенција за учење
Ослањајући се на претходна знања и искуства, ученик је у стању да организује учење, самостално или у групи, на ефикасан начин и у складу са сопственим потребама. Ученик је свестан начина на који учи и расположивих ресурса за учење (књиге, интернет, друге особе, итд.), мотивисан је да учи, може да управља процесом учења и превазилази тешкоће са којима се суочава током учења.
Компетенција за одговоран однос према здрављу
Ученик је свестан краткорочних и дугорочних, последица понашања које угрожава физичко и ментално здравље особе, има изграђене здраве животне стилове и спреман је да се понаша у складу са њима.
Компетенција за управљање сопственим понашањем и спремност за акцију
Ученик је у стању да идеје преточи у акцију. То подразумева критичко мишљење, креативност, иновативност и преузимање ризика, као и способност планирања и управљања активношћу, било самостално или у оквиру тима, ради остварења циљева. Ученик разуме контекст у коме се одвијају активности, уме да се усклади са њим и искористи могућности које се нуде.
Социјална компетенција (сарадња, тимски рад)
Ова врста компетенције омогућава ученицима да делотворно и конструктивно учествују у друштвеном животу, неугрожавајући интересе, потребе, осећања и права других, чиме се јача друштвена кохезија у Србији. Ученик уме да сарађује и тимски ради на решавању различитих проблема који су од значаја за њега и ширу друштвену заједницу.
Грађанска компетенција за живот у демократском друштву
Ученик разуме основне појмове, институције, процедуре, принципе и вредности демократског друштва, свестан је места и улоге грађанина за развој и одржање демократског друштва, разуме изазове са којима се суочава савремено друштво и држава и спреман је да активно и конструктивно учествује у различитим сферама друштвеног живота.
Културна компетенција
Ученик разуме значај који култура има за развој и просперитет појединца и друштва, у стању је да интерпретира културна дела и повеже их са својим личним искуством да би га осмислио и обогатио. Ученик разуме значај креативног изражавања идеја, мисли, осећања у различитим медијима (музика, извођачке уметности, књижевност и визуелне уметности).
Компетенција за одрживи развој
Ученик има свест да задовољење потреба садашњице не сме да угрози могућност будућих генерација да задовоље своје потребе, свестан је важности очувања животне околине, и спреман је да се ангажује на конструктиван и креативан начин у очувању животне околине кроз самосталну активност и укључивање у различите друштвене акције.
I РАЗРЕД | II РАЗРЕД | III РАЗРЕД | IV РАЗРЕД | УКУПНО | ||||||||||||||||
нед. | год. | нед. | год. | нед. | год. | нед. | год. | |||||||||||||
Т | В | Т | В | Т | В | Т | В | Т | В | Т | В | Т | В | Т | В | Т | В | Σ | ||
I ОБАВЕЗНИ ПРЕДМЕТИ | 27 | 5 | 999 | 185 | 27 | 5 | 999 | 185 | 23 | 9 | 851 | 333 | 25 | 7 | 825 | 231 | 3674 | 934 | 4608 | |
1. | Српски језик и књижевност | 4 | 148 | 3 | 111 | 3 | 111 | 4 | 132 | 502 | 502 | |||||||||
1.1. | _________ језик и књижевност* | 4 | 148 | 3 | 111 | 3 | 111 | 4 | 132 | 502 | 502 | |||||||||
2. | Српски као нематерњи језик* | 2 | 74 | 2 | 74 | 2 | 74 | 2 | 66 | 288 | 288 | |||||||||
3. | Страни језик | 2 | 74 | 2 | 74 | 2 | 74 | 2 | 66 | 288 | 288 | |||||||||
4. | Историја | 2 | 74 | 2 | 74 | 148 | 148 | |||||||||||||
5. | Географија | 2 | 74 | 2 | 74 | 148 | 148 | |||||||||||||
6. | Музичка култура | 1 | 37 | 37 | 37 | |||||||||||||||
7. | Физика | 2 | 74 | 3 | 111 | 3 | 111 | 4 | 132 | 428 | 428 | |||||||||
8. | Хемија | 2 | 74 | 2 | 74 | 148 | 148 | |||||||||||||
9. | Физичко и здравствено васпитање | 2 | 74 | 2 | 74 | 2 | 74 | 2 | 66 | 288 | 288 | |||||||||
10. | Математика | 5 | 185 | 5 | 185 | 5 | 185 | 5 | 165 | 720 | 720 | |||||||||
11. | Дискретнa математика | 2 | 74 | 74 | 74 | |||||||||||||||
12. | Биологија | 3 | 111 | 3 | 99 | 210 | 210 | |||||||||||||
13. | Психологија | 2 | 74 | 74 | 74 | |||||||||||||||
14. | Ликовна култура | 1 | 37 | 37 | 37 | |||||||||||||||
15. | Социологија | 2 | 66 | 66 | 66 | |||||||||||||||
16. | Филозофија | 2 | 66 | 66 | 66 | |||||||||||||||
17. | Примена рачунара | 1 | 2 | 37 | 74 | 2 | 74 | 2 | 74 | 37 | 222 | 259 | ||||||||
18. | Програмирање | 2 | 3 | 74 | 111 | 2 | 3 | 74 | 111 | 3 | 111 | 148 | 333 | 481 | ||||||
19. | Рачунарски системи | 2 | 74 | 74 | 74 | |||||||||||||||
20. | Оперативни системи и рачунарске мреже | 2 | 74 | 74 | 74 | |||||||||||||||
21. | Објектно оријентисано програмирање | 1 | 3 | 37 | 111 | 37 | 111 | 148 | ||||||||||||
22. | Базе података | 1 | 1 | 37 | 37 | 1 | 2 | 33 | 66 | 70 | 103 | 173 | ||||||||
23. | Програмске парадигме | 3 | 99 | 99 | 99 | |||||||||||||||
24. | Веб програмирање | 2 | 66 | 66 | 66 | |||||||||||||||
II: ИЗБОРНИ ПРОГРАМИ | 1 | 37 | 1 | 37 | 1 | 37 | 1 | 33 | 144 | 144 | ||||||||||
1. | Грађанско васпитање / Верска настава | 1 | 37 | 1 | 37 | 1 | 37 | 1 | 33 | 144 | 144 | |||||||||
УКУПНО I+II | 33 | 1221 | 33 | 1221 | 33 | 1221 | 33 | 1089 | 4752 |
Облици образовно-васпитног рада којима се остварују обавезни предмети, изборни програми и активности | |||||
ОБЛИК ОБРАЗОВНО-ВАСПИТНОГ РАДА | ПРВИ РАЗРЕД | ДРУГИ РАЗРЕД | ТРЕЋИ РАЗРЕД | ЧЕТВРТИ РАЗРЕД | УКУПНО |
Час одељенског старешине | 74 часа | 74 часа | 74 часа | 66 часова | 288 часова |
Додатни рад * | до 30 часова | до 30 часова | до 30 часова | до 30 часова | до 120 часова |
Допунски рад * | до 30 часова | до 30 часова | до 30 часова | до 30 часова | до 120 часова |
Припремни рад * | до 30 часова | до 30 часова | до 30 часова | до 30 часова | до 120 часова |
*Ако се укаже потреба за овим облицима рада |
ОСТАЛИ ОБЛИЦИ ОБРАЗОВНО-ВАСПИТНОГ РАДА | I РАЗРЕД | II РАЗРЕД | III РАЗРЕД | IV РАЗРЕД |
Екскурзија | до 3 дана | до 5 дана | до 5 наставних дана | до 5 наставних дана |
Језик другог народа или националне мањине са елементима националне културе | 2 часа недељно | |||
Други страни језик | 2 часа недељно | |||
Слободне активности (хор, оркестар, секције, техничке, хуманитарне, спортско-рекреативне и друге ваннаставне активности) | 30-60 часова годишње | |||
Друштвене активности – ученички парламент, ученичке задруге | 15-30 часова годишње |
Остваривање плана и програма наставе и учења
- Распоред радних недеља у току године
I РАЗРЕД | II РАЗРЕД | III РАЗРЕД | IV РАЗРЕД | |
Разредно-часовна настава | 37 | 37 | 37 | 33 |
Обавезне ваннаставне активности | 2 | 2 | 2 | 2 |
Матурски испит | 4 | |||
Укупно радних недеља | 39 | 39 | 39 | 39 |
|
- Подела одељења на групе ученика
Предмет | I разред | II разред | III разред | IV разред | Број ученика у групи | |
Број часова вежби | Број часова вежби | Број часова вежби | Број часова вежби | |||
1. | Примена рачунара | 74 | 74 | 74 | 8 – 12 | |
2. | Програмирање | 111 | 111 | 111 | 8 – 12 | |
3. | Објектно оријентисано програмирање | 111 | 8 – 12 | |||
4. | Базе података | 37 | 66 | 8 – 12 | ||
5. | Програмске парадигме | 99 | 8 – 12 | |||
6. | Веб програмирање | 66 | 8 – 12 |
НАСТАВНИ ПРОГРАМ
Наставни план и програм остварује се у складу са:
- Правилником о наставном плану и програму за гимназију („Службени гласник СРС – Просветни гласник“, број 5/90 и „Просветни гласник“, бр. 3/91, 3/92, 17/93, 2/94, 2/95, 8/95, 23/97, 2/02, 5/03, 10/03, 11/04, 18/04, 24/04, 3/05, 11/05, 2/06, 6/06, 12/06, 17/06, 1/08, 8/08, 1/09, 3/09, 10/09, 5/10, 7/11, 4/13, 14 /13, 17/13, 18/13, 5/14, 4/15, 18/15, 11/16 и 13/16), у делу који се односи на природно-математички смер гимназије, са наставним планом и програмом за предмете: 1) српски језик и књижевност; 2) српски као нематерњи језик; 3) страни језик; 4) физика (први, други и трећи разред); 5) психологија; 6) филозофија; 7) грађанско васпитање; и у делу који се односи на друштвено-језички смер гимназије, са наставним планом и програмом за предмет: 1) хемија; 2. Правилником о наставном плану и програму предмета верска настава („Просветни гласник“, бр. 6 /03, 23/04, 9/05 и 11/16); 3. Правилником о наставном плану и програму за обдарене ученике у Математичкој гимназији („Службени гласник Републике Србије – Просветни гласник“, бр. 12/16 и 13/16), и то са планом и програмом предмета: 1) историја; 2) географија; 3) биологија; 4) социологија са правима грађана. Уколико се наставни план и програм остварује на језику националне мањине, програм језика и књижевности националне мањине остварује се у складу са Правилником о наставном плану и програму за гимназију („Службени гласник СРС – Просветни гласник“, број 5/90 и „Просветни гласник“, бр. 3/91, 3/92, 17/93, 2/94, 2 /95, 8/95, 23/97, 2/02, 5/03, 10/03, 11/04, 18/04, 24/04, 3/05, 11/05, 2/06, 6/06, 12/06, 17/06, 1/08, 8/08, 1/09, 3/09, 10/09, 5/10, 7/11, 4/13, 14/13, 17/13, 18/13, 5/14, 4/15, 18/15, 11/16 и 13/16) за природно-математички смер гимназије. Годишњи број часова преузетих програма из Правилника о наставном плану и програму за гимназију и Правилника о наставном плану и програму за обдарене ученике у Математичкој гимназији треба прилагодити наставном плану за гимназију за ученике са посебним способностима за рачунарство и информатику.
НАСТАВНИ ПЛАН
ОСТАЛИ ОБАВЕЗНИ ОБЛИЦИ ОБРАЗОВНО-ВАСПИТНОГ РАДА ТОКОМ ШКОЛСКЕ ГОДИНЕ
ПРВИ РАЗРЕД | |
Час одељенског старешине | 72 часа |
Додатни рад * | до 30 часова |
Допунски рад * | до 30 часова |
Припремни рад * | до 30 часова |
- Реализују се попотреби.
ФАКУЛТАТИВНИ ОБЛИЦИ ОБРАЗОВНО-ВАСПИТНОГ РАДА ТОКОМ ШКОЛСКЕ ГОДИНЕ ПО РАЗРЕДИМА
I РАЗРЕД
часова |
||
Екскурзија |
до 3 дана |
|
Језикдругогнародаилинационалнемањинеса елементима националнекултуре | 2 часа недељно | |
Други страни језик | 2 часа недељно | |
Други предмети* | 1-2 часа недељно | |
Стваралачкеислободнеактивностиученика(хор, секције идруго) |
30-60 часова годишње |
|
Друштвене активности – ученички парламент, ученичке задруге | 15-30 часова годишње | |
Културна и јавна делатност школе | 2 радна дана |
- Ускладусачланом76.Законаоосновамасистемаобразовањаиваспитања.
ОСТВАРИВАЊЕ НАСТАВНОГ ПЛАНА И ПРОГРАМА
- Радненедеље
I РАЗРЕД | |
Разредно-часовна настава | 36 |
Настава у блоку | 1 |
Обавезневаннаставнеактивности | 2 |
Матурски испит | |
Укупно радних недеља | 39 |
- Поделаодељењанагрупеученика
Предмет |
I разред | ||
број часова | |||
вежбе |
настава у блоку | ||
1. | Примена рачунара | 72 | |
2. | Програмирање | 72 | 30 |
3. |
Објектно оријентисано програмирање | ||
4. | Базе података | ||
5. | Програмске парадигме | ||
6. | Веб програмирање |